97. Cinta, Kesedihan, Kekayaan, Kegembiraan

Posted: 17 April 2011 in Catatan Runa ᔝ, Renungan Untuk Kita
Tag:, , , , , ,

Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah benda abstrak. Ada
Cinta, Kekayaan, Kecantikan,
Kegembiraan, Kesedihan dan
sebagainya. Pada awalnya mereka
hidup bersama-sama dengan aman dan saling memerlukan. Namun pada
suatu hari, badai datang
menghempas pulau kecil itu dan air
laut tiba-tiba bergelombang dan
menimbulkan ombak yang sangat
besar dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni di pulau
itu segera berusaha menyelamatkan
diri.
Cinta sangat bimbang kerana ia
tidak pandai berenang dan tidak
memiliki perahu. Ia berdiri di tepi pantai untuk meminta bantuan.
Sementara itu air semakin naik
membasahi kaki Cinta. Tidak lama
kemudian kelihatan Kekayaan
sedang mengayuh perahu.
Kekayaan! Kekayaan! Tolonglah aku! teriak Cinta. Dengan segera
Kekayaan pun menjawab, Ohh!
Maafkan aku Cinta! kata
Kekayaan. Perahuku telah penuh
dengan semua hartaku. Aku tak
dapat membawamu bersama, nanti perahu ini akan tenggelam. Lagi pun
tak ada ruang lagi untuk kau di
perahuku ini.
Cinta amat sedih sekali, namun
kemudiannya dia melihat
Kegembiraan melintasi di depannya dengan sebuah perahu.
Kegembiraan! Tolonglah aku!?
teriak Cinta. Oleh kerana
Kegembiraan terlalu gembira kerana
dia telah menjumpai sebuah perahu,
dia langsung tidak mendengari teriakan Cinta. Air semakin meninggi
membasahi Cinta sampai ke paras
pinggang dan Cinta semakin panik.
Tidak lama selepas itu, lalulah
Kecantikan di depannya.
Kecantikan! Bawalah aku bersamamu!? teriak Cinta.
?Wah, Cinta kamu sudah basah dan
kotor. Aku tak boleh membawamu
bersama. Nanti kau akan
mengotorkan perahuku yang indah
ini.? sahut Kecantikan. Cinta amat sedih mendengarnya. Cinta mula
menangis terisak-isak.
Apa kesalahanku? mengapa semua
orang tidak mempedulikan aku??
rintihnya sayu.
Ketika Cinta sedang menangis, lalulah pulak Kesedihan dengan
perahunya.
Ohh, Kesedihan, bawalah aku
bersamamu,? kata Cinta.
Maaf, Cinta. Aku sedang bersedih
dan aku ingin bersendirian?E kata Kesedihan sambil terus mendayung
perahunya. Cinta sudah mula putus
asa. Air semakin naik dan akan
menenggelamkannya. Cinta terus
berharap agar dirinya akan
diselamatkan orang. Dia berdoa kepada Tuhan.
Oh Tuhan tolonglah aku, apa akan terjadi pada dunia tanpa aku, tanpa Cinta??
Pada saat yang kritikal itu, tiba-
tiba terdengar suara memanggilnya.g.
Cinta! Mari cepat naik ke perahuku!?Cinta menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua berjanggut panjang memutih sedang mendayung
perahunya. Cinta pun naik ke perahu
itu, tepat sebelum air menenggelamkannya.
Kemudian setibanya di pulau yang
berhampiran, orang tua itu
menurunkan Cinta dan segera
meninggalkan pulau itu. Pada ketika
itulah, baru Cinta sedar bahawa dia tidak mengetahui siapakah gerangan
orang tua itu yang baik hati dan
telah menyelamatkannya itu. Cinta
segera bertanya kepada seorang
penduduk tua di pulau itu, siapa
sebenarnya orang itu.
Oh, orang tua tadi? Dia ialah
Waktu! kata orang itu.
Cinta pun bertanya lagi. Tapi
mengapakah dia menyelamatkan
aku? Aku tak kenal dia. Sedangkan
kawan-kawan yang mengenaliku langsung tidak mau menolongku?
Tanya Cinta keheranan.

Sebab, hanya Waktulah yang tahu betapa berharganya Cinta itu.

kata orang itu. Setelah itu
fahamlah Cinta akan kepentingannya di dunia ini.

Komentar
  1. ramlan berkata:

    Dunia ini akan hancur cinta bila engkau tenggelam,hanya kehadiranmu lah yang membuat dunia ini terus hidup.

  2. dhahnd371 berkata:

    wow,, ternyata cinta . . .

  3. ezzall berkata:

    banjar asli kh 😀 sma brrti 😀 gkgkgkgk

    he’eh wkwkwk

  4. Chufi berkata:

    wahhhhhhhh selamat ya buat runa masuk BOTH! Jangan lupa mampir ke http://chufi94.wordpress.com

    ha? ga nyadar aku wkwkwk

  5. Kyu Rien berkata:

    Bgus critanya… 2 thumb 😀

    ^_^ ya

  6. ezzall berkata:

    org bnjar kh pina x runa

    kada pinanya lg, dsr urg banjar asli wkwkwk

  7. Agung Rangga berkata:

    wow…
    Cerita yang penuh makna… 😀
    Salut deh sama Runa… 😉

    xixi bukan aku

  8. Akbar berkata:

    sebab ,,hanya waktulah yang tau betapa berharganya cinta itu…! 2 jempol

    ay bro…mampir dlu bentar kasih komentar

    > apa benar punya blog itu cuma buang waktu ?
    > apasih tngapanmu ttg seorng blogger ?

    > tema MeTal Bushed – symbian s60v3-v5

    http://akbarn4.wordpress..com

    naek taxi dulu bro ke tkp xixi

  9. Firus by Hacker© berkata:

    @runa di kometar Yu5of : ᔀᔀᔀᔀ

    ᓵ waktu itu kekuatan dan segala kekuatan yang ada di hidup ini, .. ..
    ᔀ kekayaan, kecantikan, kegembiraan, kesedihan, dan juga cinta hanyalah sebuah permainan kecil oleh waktu, .. ..

    ᓵ yang iya nya toe orang yang memjalaninya itu, .. ..
    ᓵ harau kadap wara, .. ..

    ha bujur banar tu

  10. ezzall berkata:

    bruntung bnget org yg tlah mndptkn cinta dn kbhgia an x 😥 …

    ya ^_^ tapi hidup trus berputar ,, ga mungkin kita slama2nya bhagia

  11. cold4hands berkata:

    premium aja deh,.

    ceritanya bagus sekali, pesan-pesan filsafat seperti ini yang aku cari, hehe!,
    nice post bro,.

    premium abis bro, d telan rio wkwkwk
    sip dah

    • cold4hands berkata:

      biarin dia dapet pertamax, aq borong premiumnya, kalo nggak boleh, aku beli aja pom bensinnya, kalo masi nggak boleh, curi aja,, kabuurrrrr,,

  12. yu50f berkata:

    runner up, lumayan lah……

    hahaha dapet hadiah ayamnya firus

  13. rio33 berkata:

    Antri 10thn baru dpt pertamax,he he he

    jah blog ne aja blum staon wkwkwk

Tinggalkan Balasan

